Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Lélegezz egészségesen! Avagy minden, amit a szájlégzésről tudnod kell: káros hatások, megoldási módok

Lélegezz egészségesen! Avagy minden, amit a szájlégzésről tudnod kell: káros hatások, megoldási módok

Az életünk számos részletére odafigyelünk az egészségünk érdekében, de gyakran elfeledkezünk az egyik alapvető funkcióról: a légzésről. A szájlégzés - bár sokan nem tulajdonítanak neki kellő figyelmet - komoly káros hatásokkal járhat az egészségünkre. 

Napjainkban egyre inkább teret hódít az orrlégzés népszerűsítése és helyes technikájának oktatása. Az élsportolók, köztük a Manchester City futballistája, Erling Haaland, egyre gyakrabban hívják fel a figyelmet ennek az egyszerűnek tűnő, ám rendkívül hatékony lélegzéstechnikának az előnyeire.

Haaland nemrég egy podcastban osztotta meg tapasztalatait, amikor azt javasolta a beszélgetőpartnerének, hogy ragassza le a száját - nem azért, hogy ne tegyen fel neki több kérdést, hanem azért, mert az orrlégzésnek olyan jótékony hatásai vannak, amelyeket mindenkinek érdemes lenne kihasználni.

A szájlégzés okai

A szájlégzés minden korosztályt érinthet, de bizonyos tényezők fokozhatják a kialakulásának kockázatát. A gyakori okok közé tartoznak:

  • az orrpolipok, 
  • az allergiák, 
  • az anatómiai problémák, például orrsövény ferdülés, valamint az alsó állkapcsokkal és fogazattal kapcsolatos eltérések.

A szájlégzés káros következményei

Az orrlégzés nem csupán egy modern trend, hanem évtizedek óta ismert és alkalmazott technika. Patrick McKeown, a légzéstechnikai oktató, saját asztmájának és alvási apnoéjának köszönhetően talált rá az orrlégzés erejére. McKeown, aki az ukrán orvos, Konsztantyin Butejko elméletét követte, elárulta, hogy az orron keresztüli légzés számos előnnyel jár. Butejko alapelve szerint az orron keresztüli lélegzés könnyű és lassú legyen, és McKeown tapasztalatai szerint ez valóban hozzájárul a jobb egészséghez és teljesítményhez.

Az orr az emberi testben az egyetlen szerv, amely fontos funkciót lát el a be- és kiáramlás tekintetében. Elmondása szerint nazális légzéskor több oxigén jut a vérbe, csökken az alsó légutak fertőződésveszélye, a fogak kevésbé hajlamosak a plakkosodásra, és a szájon át történő légzéshez képest jelentősen csökken a vízveszteség.

Ha nem orron keresztül lélegzünk, hosszabb ideig tart az alvás könnyebb, kevésbé regeneratív fázisa, és kevesebb időt töltünk az igazi mély alvásban, amikor a szervezet regenerációs folyamatai zajlanak. Sőt, McKeown azt tapasztalta, hogy a jó légzés akár az élsportban is jelentős teljesítménynövekedést eredményezhetAz orrlégzés tehát nem csupán egy egyszerű gyakorlat, hanem egy hatékony eszköz az egészséges életmód és a kiváló teljesítmény eléréséhez. 

Ha nem veszed komolyan a szájlégzést, az alábbi káros hatások következhetnek be

1. Az alsó légutak irritációja és fertőzésveszély

A szájon keresztüli légzés során a levegő szűretlenül jut az alsó légutakba, ami hajlamosabbá tesz az irritációra és fertőzésekre. A torokfájás és az ismétlődő légúti megbetegedések ebből eredhetnek.

2. A fogak és az íny egészségének romlása

A szájon keresztüli légzés hosszú távon károsíthatja a fogakat és az ínyt. A szájüreg szárazsága növeli a plakk képződés kockázatát, ami fogszuvasodáshoz és fogágybetegségekhez vezethet.

3. Alvásproblémák és alvási apnoé

Szájlégzés esetén az alsó állkapocs és a nyelv hátracsúszhat, akadályozva a légutakat. Ez horkoláshoz és súlyosabb esetben alvási apnoéhoz vezethet, ami az éjszakai lélegzés időszakos kimaradását jelenti.

4. Nyálkahártya irritáció

A szájlégzés hajlamosít a nyálkahártya kiszáradására, ami kellemetlen irritációt és égő érzést okozhat az orrüregben és a torokban.

Hogyan ismerd fel a szájlégzést?

A szájlégzés felismerése nem mindig könnyű, de ha a fenti problémákat érzékeled magadon, az figyelmeztető jel lehet. 

Mit tehetsz szájlégzés ellen?

1. Rendszeresen gyakorold a helyes orrlégzést!

Az orrlégzésre való áttérésben segíthetnek az orron keresztüli levegővételt megkönnyítő orrcsipeszek, orrgyűrűk és orrtapaszok

Kifejezetten a szájlégzés ellen bevethetsz szájtapaszt is, mely a berögzült mechanizmust gátolja, és segít a helyes orrlégzés felé terelni légzésed. 

E mellett lélegzéstechnikákat is kipróbálhatsz, a rendszeres gyakorlás segít a helyes légzés tudatosításában, a légutak megerősítésében. 

2. Kezeld az allergiádat!

Az allergiák kezelése segíthet csökkenteni a szájlégzés kialakulásának kockázatát, mivel csökkenti vagy megszünteti a légúti irritációt, eldugult orrnyálkahártyát, orrfolyást, tüsszögést, stb. 

3. Fog és szájápolás

A megfelelő fog- és szájápolás kulcsfontosságú a szájlégzés elleni küzdelemben. Rendszeres fogmosás, fogselyem használata és szájvíz alkalmazása segíthet csökkenteni a szájszagot és a szájszárazságot.

4. Légy nagyon tudatos a szájlégzéssel kapcsolatban!

Tudatosabbnak kell lenned az egészségeddel kapcsolatban. Ha észleled a fenti tüneteket, ne hagyd figyelmen kívül, fogadd meg tanácsainkat, vagy keress fel egy orvost.

A szájlégzés káros hatásait nem szabad alábecsülni! Az időben történő felismerés és kezelés az egészségünk hosszú távú megőrzéséhez és javításához vezethet. A tudatosság és az aktív megelőzés kulcsfontosságú a szájlégzés elleni harcban, így mindenki számára elérhető maradhat a tiszta és egészséges légzés.

Tudj meg többet az alvásról!

enlightened További extra alvás segítő tippekért kövesd facebook és instagram oldalunkat, és olvasd rendszeresen a blogunkat Fontos tudnod, hogy az alvás problémáddal nem vagy egyedül. Csatlakozz aludni vágyó közösségünkhöz, és meríts ötleteket a jobb alvás felé vezető úthoz! Hiszen láthatod, hogy átfogóan foglalkozunk az alvási problémákkal, melyekre számtalan szakértelemmel válogatott, természetes, gyógyszermentes alvás segítő megoldást is találsz nálunk.    enlightened

Tartalomhoz tartozó címkék: horkolás pihentető alvás